Fornuft, behov, skaberkraft En afdækning af legitimerende instanser i tre forskellige opfattelser af autonomibegrebet - med det formål at komme fri af
dilemmaet af Jens-Ole Paulin
DPU | ||
INDHOLD
Autonomi som frigørelse til fornuft
Autonomi som frigørelse til behovsopfyldelse
| ||
Autonomi som skaberkraft - Halkier/Vico Giambattista Vico (1668-1744) delte i sin ungdom samtidens voksende tiltro til rationaliteten som drivkraften til fremskridt. Rationalitetsidealet blev fremført med bl.a. Descartes' videnskabelige metode, Hobbes samfundsvidenskab og Lockes empirisme. (Jørgensen, s.5.) Men Vico var også en af de første, der så med skepsis på disse nye tendenser. Han var, med Jørgensens ord, rationalitetskritiker uden, som de senere romantikere, at være irrationalist, og han forsvarede traditionen uden at være reaktionær - og således blandede han gammelt og nyt til en original syntese.
Hvor cartesianerne søgte at overføre en analytisk metode til samtlige videnskaber, så alt i tilværelsen kunne gøres matematisk beregneligt, relativerede Vico dette ved at sammenholde denne metode, som han kalder "kritikken", med den gamle metodelære i form af den klassiske retorik, som han kalder "topikken".
Det i denne sammenhæng pædagogisk relevante ligger ikke mindst i Vicos opfattelse af, at ikke kun vores fornuftsevne, men alle menneskets evner, er lige værdifulde, og at en for tidlig træning i abstrakt tænkning vil skade et barn for livet og hæmme dets kreative evner (ibid., s.6).
"Kreativitet" var ikke et begreb, der fandtes på Vicos tid, og det kan derfor være på sin plads at klargøre, hvad denne evne drejer sig om ifølge Vico.
"Tænkningen må udspringe af situationen og kan ikke tage udgangspunkt i abstrakte procedurer. Metoden, der betones, er at belyse et problem fra så mange relevante synsvinkler som muligt og afdække sammenhænge gennem en metaforisk sammenstilling af fænomener, der for en umiddelbar betragtning ligger fjernt fra hinanden."
"Idet det forskelligartede bringes sammen opdager vi nye betydninger, i modsætning til den analytiske metode, der kun fortæller os, hvad vi vidste i forvejen." Jørgensen, s. 7.
Således går det konkrete og anskuelige forud for den abstrakte tænkning, hvis det skal være muligt at erkende tingene i sin helhed. For "man må kende tingene, før man kan dømme om dem." (Vico, § 497-498) "Topikken er den evne, der gør bevidstheden opfindsom, medens kritikken gør den eksakt." (Vico, §498)
Vi ser blandt andet, at det kreative er kendetegnet ved det at bringe nyt til verden.1 Nye betydninger, nye sammenstillinger, nye sammenhænge er ikke blot nødvendige for at "få plads til det kreative" i en form for terapeutisk projekt, dvs. der er ikke tale om et "behov" , der skal opfyldes for at frisætte det naturlige menneske som i reformpædagogikken. En kreativ forholden sig er nødvendig for den rette erkendelse af virkeligheden, idet det kun således bliver muligt at belyse tingene i sin helhed - i modsætning til den strengt deduktive bevisførelse, der går frem efter en ret linie. (Jørgensen, s. 6-7)
Efter denne præcisering af Vicos kreativitetsbegreb vil jeg herefter gå videre til Lise Halkiers positionering af Vico i den aktuelle pædagogiske debat.
Halkier argumenterer for, at den sproglige og intellektuelle kreativitet er blevet udskilt fra pædagogikken i kraft af den progressive pædagogik og betoner, hvordan den kreative autonomi passiviseres på bekostning af det rationelle ideal. Hun knytter an til den reform | ||
1 I den forstand kan man sidestille begrebet kreativitet med det mere konkrete ord "skaberkraft". | ||
Dette kan åbne for et perspektiv, hvor det afgørende for, hvad der didaktisk realiseres, ikke bliver i hvor høj grad autonomien "tilgodeses" (autonomi som middel), men hvad man forstår ved autonomi. Således vil det kunne være afgørende, om man ved autonomi forstår "en tildeling af muligheder, som eleven må vælge frit fra alt efter behov" - her lader man elevens behov være autoriteten - eller forstår "en frigørelse ved hjælp af rationel tænkning og forståelse" - her bliver fornuften den legitimerende instans - eller forstår "erkendelse i kraft af kreativ aktivitet" - hvor skaberkraften bliver ledestjernen.
Blot at henvise til elevens autonomi uden at redegøre for, hvilken tradition man tænker dette begreb ind i, må derfor siges i en eller anden grad at efterlade en lærer med noget, der er uigennemskueligt. Hvis man således (med Krejslers formulering, K.o.i. s. 19) henviser til elevens autonomi som "den legitimerende instans", tilsløres det faktum, at autonomibegrebet i sig selv afhænger af en legitimerende instans, der definerer det. Selve dette udsagns uigennemskuelighed kan derfor med fordel diskuteres med henblik på at afdække den legitimerende instans, der kan fortælle os, hvilken form for autonomi der henvises til.
En konsekvens af at formulere denne legitimerende instans kunne blandt andet være en mulighed for - og en forpligtelse til - at reflektere over de værdier, man lægger til grund for sin autonomiopfattelse, idet opfattelsen af menneskets autonomi kan siges at hænge sammen med den enkeltes menneskesyn og det værdigrundlag, som udspringer heraf. Det har dels praktiske metodekonsekvenser, om man f.eks. går til sproget med den hensigt at behandle det kreativt eller med den hensigt at frigøre til fornuft gennem oplæring til rationel tænkning - og dels har det etiske konsekvenser, idet autonomibegrebet så at sige fra begyndelsen har været indlejret i den etiske diskurs og næppe kan skilles fra den. Det moralsk rigtige afhænger i en eller anden grad af, hvad man anser for at være frigørende og dermed godt for mennesket, hvad enten man anlægger en nytte- eller en pligtetisk synsvinkel på det.
Således kan "autonomi", når det står udefineret som en blot og bar modsætning til lærerstyring, tilsløre den etiske dimension, som til gengæld afdækkes, når man beskriver de instanser, det være sig fornuften, behovene, kreativiteten eller noget fjerde, som man mener er bestemmende for menneskets autonomi og/eller udviklingen af den. Denne afdækning af en etisk dimension kunne tænkes at pege i retning af en mere åben styring, bort fra den i "K.o.i." påpegede skjulte magtanvendelse. Den kunne også siges at være et led i udviklingen af den af Per Fibæk Laursen beskrevne autenticitet, som hos den enkelte lærer iflg. PFL blandt andet indebærer en integration af den personlige etik i undervisningen. Denne etiske dimension betoner PFL, bl.a. ved at vælge begrebet "autenticitet" frem for "kompetencer". (Laursen, 2003.) Den afdækning af værdier og menneskesyn, der ovenfor er forsøgt anvendt over for autonomibegrebet, kan således opfattes som en opfølgning på PFL's overvejelser om selvbestemmelse i "Den autentiske lærer":
"Det moralske ideal om selvbestemmelse kan .. aldrig stå alene, det forudsætter, at der er noget andet end selve dette selv at bestemme, der har værdi. Hvis alt, hvad der kan vælges imellem, ikke havde nogen betydning eller værdi, var også selvbestemmelsen ligegyldig. Selvbestemmelsen er værdifuld under forudsætning af, at der er noget værdifuldt, der kan vælges." Laursen 2004, s. 22.
I denne optik kan man sige, at ved at reflektere over den legitimerende instans i autonomibegrebet synliggøres et vigtigt element i den personlige etik - det, som man anser for værdifuldt at vælge ud fra.
Jens-Ole Paulin, vinter 2004 | ||
Litteratur Politikens Filosofileksikon, red. P. Lübcke, Politikens forlag 1998
Pædagogikken og kampen om individet, red. J. Krejsler, Hans Reitzels forlag 2004
Jørgensen, A. og C.-K. Jørgensen, Indledning til "Den nye videnskab", Gyldendal
Vico, Giambattista: Den nye videnskab, Gyldendal, årstal ikke angivet
Thomassen, Niels: Etik - en introduktion, Gyldendal 1993
Pædagogisk opslagsbog, red. Muschinsky og Schnack, Christian Ejlers' Forlag, 2001
Laursen, Per Fibæk: Den autentiske lærer, Gyldendals lærerbibliotek 2004
Laursen, Per Fibæk: Den autentiske lærer, artikel i "unge pædagoger" 5/2003
Oettingen, A.v.: Det pædagogiske paradoks, Klim 2001.
Kant, Immanuel: Grundlæggelse af moralens metafysik, Munksgaard-Rosinante, "De store tænkere", 1991
Egidius, Henry: Pædagogik i det 21. århundrede, Gyldendal, dansk udg. 2000
| ||